برخی از بررسی های سلامتی سئو می توانند بسیار دقیق و جزئی باشند و ممکن است نیازمند پرداخت هزینه هایی برای استفاده از ابزار باشند. اما ابزارهایی که در این مقاله بررسی خواهیم کرد، رایگان است.

برخی از بررسی های سلامتی سئو می توانند بسیار دقیق و جزئی باشند و ممکن است نیازمند پرداخت هزینه هایی برای استفاده از ابزار  باشند. اما ابزارهایی که در این مقاله بررسی خواهیم کرد، رایگان است.

این مقاله آموزش سئو به گونه ای برای شما طراحی شده است تا بتوانید 10 بخش متفاوت از وضعیت سئو وب سایت خود را که ممکن است حضور شما در نتایج جسجتو را تحت تأثیر قرار دهد، بررسی کنید. تمام ابزارهایی که ما در این راهنما استفاده می کنیم رایگان، آسان برای استفاده، قابل فهم و، مهمتر از همه، قابل اجرا هستند. با ویرلن همراه باشید:

مواردی که بررسی سلامت سئو پوشش می دهد عبارتند از:

تگ های عنوان و متای توضیحات: با استفاده از نوار ابزار رایگان Moz برای فایرفاکس و یا کروم و کنسول جستجوی گوگل
میزان کپی بودن صفحه - با استفاده از نوار ابزار Moz
محتوای تکراری - با استفاده از کنسول جستجوی گوگل
سرعت صفحه - تستر سرعت صفحه گوگل و ابزار Pingdom
موبایل فرندلی بودن - با تستر Google Mobile
بهینه بودن تصاویر - با Screaming Frog
صفحات خراب - با کنسول جستجوی گوگل
IP موقعیت مکانی - با IP Location
HTTP / HTTPS
فایل Robots - با Google Search Console

بررسی تگ های عنوان و توضیحات متا

تگ های عنوان به این دلیل مهم هستند که آنها اساساً به موتورهای جستجو و کاربران می گویند که موضوع آن صفحه چیست، به علاوه به گوگل کمک می کنند تا تصمیم بگیرد که صفحه با جستجوی کاربر ارتباطی دارد یا خیر و از طرفی به عنوان یک فاکتور رتبه بندی عمل می کنند. از سوی دیگر توضیحات متا به عنوان خلاصه ای مختصر از آنچه در آن صفحه وجود دارد، عمل می کنند، آنها یکی از فاکتورهای رتبه بندی نیستند، اما می توانند تصمیم به کلیک روی URL شما را تقویت کنند.

تگ ها یا برچسب های عنوان: شما باید چه چیزی را هدف گیری کنید؟

از تکرار اجتناب کنید. هر صفحه باید منحصر به فرد باشد به همین ترتیب هر تگ عنوان و توضیحات نیز باید یونیک باشد.
کلمه کلیدی خود را درون تگ عنوان و توضیحات متا شامل کنید (این مرحله به موضوع صفحه مربوط می شود از آنجا که موتورهای جستجو امروزه بسیار حساس شده اند)
سعی کنید عنوان و توضیحات تان 55 و 155 کارکتر (یا کمتر) باشد و نام شرکت تان را به عنوان مثال: "تم صفحه / کلمه کلیدی | نام شرکت" شامل کنید.

چطور عنوان و توضیحات متای خود را چک کنیم؟

برای انجام یک بررسی سلامت سئو SEO در زمینه تگ عنوان و توضیحات متای خود، هر بار یک صفحه ، mozbar را دانلود کرده و بر روی دکمه تجزیه و تحلیل صفحه کلیک کنید:

این ابزار اطلاعاتی را در مورد تگ های عنوان و متای توضیحات برای صفحه مورد نظر را نشان می دهد:

اگر وب سایتی داشته باشید که تعداد صفحاتش بیشتر باشد، می توانید از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید تا خلاصه ای از محتوای سایت خود را پیدا کنید. انجام این کار به شما این امکان را می دهد تا عناصر تکراری / بیش از حد طولانی / خیلی کوتاه را شناسایی کنید:

چک کردن کپی بودن صفحه

هدینگ ها (H1، H2 و غیره)، تگ های alt و تراکم کلمه کلیدی، همه باید در نظر گرفته شوند، اما لطفا توجه داشته باشید که این موضوع نباید تاثیری منفی روی جذابیت و مفید بودن محتوای شما داشته باشد. اگر محتوا اسپم و تکراری به نظر آید، هیچ امتیازی نخواهد گرفت.

On page copy: هدف باید چه باشد؟

تعداد کلمه ها - به عنوان یک هدف حداقل 300+ کلمه
تراکم کلیدی - از spammy بودن اجتناب کنید، اما از کلمه کلیدی تان و مترادف ها استفاده کنید (استفاده گوگل از Indexing Symantec Latent به این معنی است که گوگل محتوای کلی یک صفحه را بدون نیاز به تکرار کلمات کلیدی متوجه می شود)
از کلمات کلیدی خود در هدینگ ها استفاده کنید.
از تصاویر استفاده کنید - تصاویر برای توضیح سریع چیزها عالی هستند و متن ALT کمک می کند تا تصاویر برای مشتریان توصیف شوند.

چه کاری باید انجام دهیم؟ به MozBar بازگشته و گزینه تجزیه و تحلیل صفحه را انتخاب کنید:

با رفتن به آیکن  MozBar که برای تگ های عنوان و توضیحات متا به آن مراجعه کردید، به شما اجازه می دهد تمام عوامل موثر بر روی صفحه را بررسی کنید تا یک صفحه وب مرتبط به یک پرس و جوی خاص داشته باشید:

یک بررسی سریع انجام دهید تا متوجه شوید که آیا گوگل محتوای شما را تکراری میبیند یا نه.

گوگل چندین نسخه از اطلاعات مشابه را نمی خواهد چراکه آنها برای انچه کاربر می خواهد خدمتی نمی کنند. همچنین به نظر میرسد که شما از طریق افزودن صفحات مختلف با موضوع یکسان، در تلاش برای اسپم کردن نتایج جستجو هستید. برای بررسی کردن این موضوع، می توانید از یک فرمان در جعبه جستجوی گوگل استفاده کنید:

"info: www.your-domain-name.com" را تایپ کرده  و روی " pages from the site " کلیک کنید.

پس از آن شما باید به آخرین صفحه نتایج گوگل رفته و ببینید چه پیغامی دریافت می کنید. اگر پیغام زیر را مشاهده می کنید، ممکن است مشکل محتوایی تکراری داشته باشید که باید آن را حل کنید:

حذف شدن برخی صفحات دور از ذهن نیست، به ویژه در یک سایت بزرگ ، اما اگر مشکلاتی در ایندکس شدن صفحات را تجربه می کنید، این امر می تواند به مشکل اشاره کند یعنی احتمالاً مشکل تکراری بودن محتوا دارید. برای صفحاتی که به دلیل فیلترها تکرار شده اند (به عنوان مثال نتایج جستجو برای سایت های تجارت الکترونیک) از تگ استاندارد برای اشاره به صفحه اصلی استفاده کنید. اگر برعکس، شما بلاگ های زیادی برای یک موضوع نوشته اید، مطمئن شوید که کدام صفحه بهترین رنک، بیشترین ترافیک و قدرت را دارد تمام مطالبی که مفید هستند را در آن صفحه جمع کنید و سپس تمام نسخه های دیگری که باقی خواهد ماند، را به صفحه اصلی ریدایرکت  301 دهید توجه داشته باشید که تمامی سایت ها مانند قلم چی ، irib و irna این مهم ها را رعایت می کنند.

بررسی زمان بارگذاری صفحه سایت

گوگل می خواهد فوراً محتویاتی که پاسخ های مربوط برای کاربران ارائه می دهند، فراهم کند. این به معنی سرعت است. همه ما با آن وبسایت هایی مواجه شده ایم  که یک دهه طول می کشد تا لود شوند و عکس العمل احتمالی همه ما ترک صفحه بوده است. افزایش استفاده از تلفن همراه به این معنی است که سرعت لود شدن صفحه تبدیل به یک فاکتور رتبه بندی شده و نباید از آن چشم پوشی کرد.

تعداد زیادی ابزار سئو رایگان برای بررسی جهت ارتقاء رتبه سایت سرعت سایت شما وجود دارد، اما ممکن است به مسیر درستی نروید. از ابزار Google Page Speed یا Pingdom استفاده کنید تا لیستی از پیشنهادات مناسب برای توسعه سایتتان دریافت کنید. با وجود اینکه این ابزارها رایگان هستند، اگر از توسعه دهنده ی خاصی درخواست توسعه سایت تان را داشته باشید ممکن دیگر مجبور به پرداخت هزینه شوید. با این حال، اگر سرعت سایت بسیار ناامید کننده است (مثلاً 10/100)، من پیشنهاد می کنم که شرکت طراح سایت باید این را به صورت رایگان برطرف کند.برای این مهم سایت وب داران یکی را در این زمینه به شما دوستان معرفی می کنم. برای مثال سایت cbi و گویا یا دیجی کالا ، بامیلو علاوه بر حجم سنگین سرعت بارگذاری بالایی دارند.

بررسی موبایل فرندلی بودن سئو سایت

اگر تعداد دفعاتی که از تلفن همراه تان در یک روز استفاده می کنید را با تعداد دفعاتی که از دسکتاپ خود استفاده می کنید، مقایسه کنید، تعجب نخواهید کرد که موبایل فرندلی بودن یک وبسایت یک عامل(فاکتور) رتبه بندی است. گوگل سایت هایی را که به کاربران معرفی می کند که نسخه ی دستگاه های تلفن همراه را نیز تدارک دیده باشند- به ویژه الان که گوگل دارای یک شاخص mobile first index نیز هست. بنابراین اگر سایت شما هنوز از نظر موبایل دوستانه نیست، آن را همین حالا تغییر دهید. همانطور که در بالا نیز گفته شد ، یک تست بسیار سریع و ساده وجود دارد که می توانید از طریق تست دوستانه بودن صفحه گوگل(Google’s mobile friendly test) اجرا کنید.

این یک روش سریع برای شناسایی این موضوع است که گوگل کدام منابع یک صفحه را می تواند لود کند و کدام را نمی تواند، یعنی آنچه گوگل می تواند "مشاهده" کند. این کار می تواند مسائلی را که می توانید با توسع هدهنده وب خود مطرح کنید را برجسته می کند.

بررسی اندازه تصاویر

هیچ بهانه ای برای داشتن فایل های تصویری حجیم در سایت وجود ندارد چراکه ابزارهای رایگان زیادی وجود دارد که به شما اجازه می دهند تا اندازه و حجم فایل هایتان را بدون تاثیر بر کیفیت تصویر بشدت کاهش دهید. معامله خوبی است. شما یک فایل با کیفیت خوب دارید تا کاربر بتواند بدون نیاز به استفاده از اینترنت زیاد آن را مشاهده کند.

برای بهبود رتبه سایت در گوگل اول از همه شما باید در سایت خود چرخی بزنید و فایل هایی را که بیش از حد بزرگ هستند پیدا کنید. شما می توانید این کار را با یکی از ابزارهای سئو مورد علاقه من یعنی Screaming Frog انجام دهید. این ابزار برای 500 URL رایگان است.

نسخه رایگان Screaming Frog را دانلود کرده و مطمئن شوید که "check images " و حالت "عنکبوت" را انتخاب می کنید.

پس از انجام این کار، به سادگی آدرس وب سایت خود را وارد کنید و روی شروع کلیک کنید. هنگامی که خزیدن به پایان رسید، می توانید تمام تصاویری را که گوگل می تواند ببیند را مشاهده کنید. به سمت اندازه تصویر اسکرول کنید و بر اساس بزرگترین اندازه مرتب کنید. اگر فایل های تصویری بزرگی دارید که فکر می کنید می توانید اندازه اش را کاهش دهید ، هم اکنون اقدام کنید!

ابزارهای رایگان زیادی وجود دارند که می توانید برای ویرایش تصاویر و فشرده سازی فایل های تصویری استفاده کنید. دو موردی که من استفاده می کنم عبارتند از: :

  Image editor : resizeimage.net

Image compressor : tinypng.com

بررسی صفحات شکسته(خراب)

مهم این است که یک نگاهی به صفحاتی بیاندازید که یک زمانی زنده بودند و در حال حاضر وجود ندارند. صفحاتی که به اصطلاح می شکنند (یا 404) می تواند به دلایل بسیاری مانند حذف تصادفی یا تغییر URL رخ دهند. اگرچه داشتن صفحات 404 از نظر خودشان یک عامل رتبه بندی به حساب نمی آیند، ممکن است آن صفحات هنوز ایندکس شوند، ترافیک تولید کنند و لینک های ورودی داشته باشند. اگر این صفحات را از دست بدهید، ترافیک تان از دست می دهید و هر ارزش دیگری که آن لینک ها به سایت شما می آوردند. بنابراین همیشه بهتر است که صفحات شکسته تان را بررسی کرده و به یک صفحه مرتبط ریدایرکت کنید (یا آنها را درست کنید، مگر اینکه آنها مسائلی نظیر محتوای تکراری داشته باشند که در بالا ذکر شده است).

برای شناسایی صفحات شکسته باید به کنسول جستجوی گوگل خود (در بالا ذکر شده) وارد شوید و به تب Crawl > Crawl Errors > “Not Found” بروید. در اینجا شما لیستی از تمام صفحاتی که گوگل خزیده و پاسخ سرور 404 دریافت کرده، خواهید داشت.

سپس می توانید همه این صفحات را برجسته کرده و آنها را در یک فایل دانلود کنید. ابزارهای سئو وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید تا تمام این URL ها را بررسی کنید که آیا ارزش ریدایرکت کردن دارند یا نه، اما در این مرحله ما فقط می خواهیم یک بررسی سلامت سئو انجام داده باشیم و نه یک حسابرسی کامل عمیق. بنابراین یک بررسی چشمی از تمام URL ها انجام دهید. یک لیست تهیه کنید و با توسعه دهنده وب خود صحبت کنید، یا اگر دسترسی دارید، تغییر مسیرها را انجام دهید.

بررسی موقعیت IP

اگر چه بسیاری از وبسایتها از سرور خارج از کشور استفاده می کنند، هنوز هم بسیاری از افراد هستند که اعتقاد دارند که موقعیت سرور شما می تواند بر سئو سایت و روی دیده شدن شما در جستجوی محلی تاثیر بگذارد. بنابراین اگر وبسایت شما در آلمان میزبانی شود، احتمال دارد گوگل بیشتر فکر کند وبسایت شما برای کاربران آلمانی است تا ابران. در صورتی که سایت شما در جای دیگر میزبانی می شود، فعالیت شما تغییر چندانی نخواهد کرد، چراکه گوگل بسیاری از متغیرهای دیگر مانند TLD تان را (.ir) یا قلمرویی که شما در کنسول گوگل مشخص کرده اید، را در نظر می گیرد، اما اگر سرورتان در موقعیتی بسیار دور از کاربران واقع شده است، این می تواند بر روی سرعت بارگذاری سایت برای آن کاربر تاثیر بگذارد. بنابراین اگر می دانید که می خواهید افراد واقع در انگلیس سایت تان را مشاهده کنند و دیگر قلمرو ها برای شما مهم نیستند، دلیل کافی است تا میزبانی وب سایت تان را در ابران ایجاد کنید.

شما می توانید موقعیت IP خود را با رفتن به وب سایتی که این کار را به صورت خودکار انجام می دهد، بررسی کنید.

برای مثال IP Location : iplocation.net

9.HTTP  در مقابل  HTTPS

اگر قبل از نام دامنه خود HTTPS را ببینید، به این معنی است که وب سایت شما از SSL برای انتقال داده ها استفاده می کند. به عبارت دیگر، داده ها رمزگذاری شده و امن تر از HTTP هستند – این امر برای کاربران بسیار مهم است، به ویژه اگر آنها جزئیات پرداختی شان را در سایت شما وارد می کنند. از انجایی که امنیت بیشتری برای کاربر فراهم می شود، احتمال بیشتری دارد که گوگل یک سایت را نمایش دهد. اگر وب سایت شما از HTTPS استفاده نمی کند، نگران نباشید. ممکن است که از نظر تجاری برای وب سایت شما فرقی نکند که به HTTPS تبدیل شود یا نه. یک سوال از خود بپرسید «اگر من یک مشتری بودم که به وبسایت خود می آمدم، آیا می خواستم داده هایی که وارد کردم رمزگذاری شده و امنم باشند یا نه؟ و عکس العمل من در لحظه مشاهده ی یک نشانه ای که می گوید"سایت نا امن" چه می بود؟ در هر صورت، من توصیه می کنم که سایت خود را به HTTPS تبدیل کنید.

مطمئنا نظر گوگل نیز همین است، به همین دلیل است که HTTPS به سرعت در حال تبدیل شدن به یک انتظار است. حتی بعضی از مرورگرها در صورتی که سایت وارد شده HTTPS نباشد، به کاربران هشدار می دهد.

Robots.txt

Robots.txt فایلی است که به عنوان یک نقشه برای گوگل و دیگر رباتها عمل می کند. به گوگل می گوید که چگونه وب سایت شما را بخزد، کدام صفحات را  بخزد و کدام صفحات را ایندکس نکند، و همچنین موقعیت نقشه سایت شما. گوگل ترجیح می دهد به همه چیز دسترسی داشته باشد، به طوری که بتواند آنچه را که مربوط و مرتبط نیست، انتخاب کند، اما ممکن است شما تصمیم بگیرید که برخی مناطق خاص سایت تان توسط گوگل بررسی نشود. با اضافه کردن قطعه ای کد به این فایل می توانید به گوگل بگویید که این منطقه را ایندکس نکند و نخزد.

اگر یک فایل robots.txt دارید، باید آن را در ریشه دامنه خود قرار دهید؛

مثلا "www.example.com/robots.txt".

شما به راحتی می توانید این فایل را با رفتن به Search Console> Crawl> "robots.txt Tester" بررسی کنید.

به این شکل شما می توانید سئو خود را مورد بررسی قرار دهید، برخی از راه های سریع و رایگان برای بررسی سلامت سئو و فاکتورهای تاثیرگذار در این مقاله برای شما ارائه شد که امیدواریم برایتان مفید واقع شده باشد.


طراحی سایت تهران | سئو سایت | طراحی سایت سایت ,یک ,صفحه ,گوگل ,بررسی ,استفاده ,می توانید ,سایت شما ,است که ,استفاده کنید ,عنوان و ,تاثیر بگذارد بنابراین ,ابزارهای رایگان زیادی ,توجه داشته باشید ,مقاله بررسی خواهیممنبع

چگونه بانس ریت خود را کاهش دهیم؟ ( قسمت اول )

پيج رنك گوگل چيست ؟

الگوریتم شاهین ( Hawk ) چیست؟

آموزش تکنیک های جدید و پیشرفته سئو SEO

الگوریتم موش کور ( Possum Algorithm ) چیست؟

الگوریتم هیلتاپ چیست؟

کاربرد ui و ux در طراحی سایت چیست؟

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

ربات وبلاگ جدید انجام نماشویی ارزان گروه مشاوره معماری و دکوراسیون داخلی | شبیه سازی سه بعدی نصب و راه اندازی ویپ - خدمات ویپ - پشتیبانی ویپ interior-design14 مرجع اپل و آی او اس تدریس خصوصی سواد آموزی و معلم خصوصی سواد آموزی رشته فوتبال GunTeam | گان تیم قناری